תאי דלק הפועלים על.. שתן


 

תאי דלק הפועלים על.. שתן

מאת אבי בליזובסקי

חוקרים מאוניברסיטת בריסטול בבריטניה פיתחו תאי דלק המספקים חשמל מקומי וניזונים מנוזל שעושים מאמצים גדולים כדי להיפטר ממנו במכוני הטיהור

תאי דלק הפועלים על שתן יוכלו לייצר חשמל תוך שימוש בחומרים מזינים שמקורם בפסולת אנושית וזו של בעלי חיים, אומרים חוקרים בבריטניה. הפיתוח עשוי להקל ולהוזיל את עלות הטיפול במי שפכים ולשמש מקור בלתי נדלה של אנרגיה לייצור מקומי.
 
הצוות, בראשותם של איואניס אירופולוס וג'ון גרינמן מהמעבדה לרובוטיקה בבריסטול, פיתח תאי דלק הפועלים על חיידקים microbial fuel cells MFCs המשתמשים בחיידקים כדי לפרק מולקולות אורגניות ולייצר חשמל. מדובר במולקולות הנמצאות בשתן כגון חומצה אורית, קריאטנין ופפטידים קטנים.
 
מציאת החיידק הנכון שיתאים למולקולות הללו היתה משימה קלה יחסית. מערכות לטיפול בשפכים משתמשות בחיידקים לצורך עבודתן מזה זמן רב. אך הנקודה החשובה, אומר אירופולוס היא שהתהליך הנוכחי הוא צרכן אנרגיה גדול, בעוד שהגישה של תאי דלק יכולה להפוך אותו לתהליך ייצור אנרגיה.
 
להשיג את השתן, דרש מתנדבים, זה היה אחד מאיתנו אך אינני רוצה להגיד מי מאיתנו.' אמר גרינמן.
 
החיידק יצר ביופילם מוצק בצד האנודה של תא הדלק, והעביר אלקטרונים לאלקטרודה כאשר החיידקים עיכלו וביצעו חילוף חומרים של מולקולות הדלק בשתן. הצוות גילה כי התאים הקטנים הגיעו לצפיפות אנרגיה גבוהה, ולכן הלכו על מיזעור והכפלה כדי לבנות מאגר של תאים. אמר אירופולוס. תא בודד יכול לייצר זרם של 0.25 מיליאמפר לשלושה ימים מ-25 מיליליטר של שתן, כך שמארז של מאות או אלפי תאים יכולים לפעול על כמות השתן המופקת בבתים, חוות או שירותים ציבוריים למשל. "בתחילה החלטנו לתת מענה לייצור חשמל זעיר ומקומי" אמר גרינמן.

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> תאי דלק הפועלים על.. שתן